Ze pikken onze banen

Geschreven door Wim Beunderman, geplaatst op dinsdag 22 maart 2011

Foto: door Leroys op Sxc.hu


Midnight Oil bezong het al in ‘One Country’: een land, een visie, een volk. Daarmee bedoelde ze Australië, toch? Tussen de vele regels vist de scherpzinnige luisteraar de nuances eruit: een beweging, een moment, een verschil. Verschillen, daar draait het nummer om. In wezen verschilt het ene land, het ene volk niet veel van het andere. Toch steekt misplaatst nationalistisch sentiment voortdurend en onbeschaamd de kop op. Uit een diepgewortelde xenofobie en veranderonvermogen roepen we om strengere toelatingseisen voor economische vluchtelingen, arbeidsmigranten. ‘Ze pikken onze banen’ roepen de demagogen en de onwetenden onder ons roepen mee. Nederland is ons land en het is van de Nederlanders, redeneren ze. Maar wat is nou Nederland? Wie is een echte Nederlander?


Lees meer over "Ze pikken onze banen"

net als jip en janneke bubbelsap schenken op een duur bruiloftsfeest

Geschreven door Wim Beunderman, geplaatst op maandag 25 oktober 2010



Stel je loopt op een regenachtige zaterdagmiddag bij de plaatselijke Audi dealer een splinternieuwe witte Q7 (uit de kluitengewassen jeepachtige auto) tegen het corpulente lijf. Je kunt je geluk niet op. Eindelijk ga je je verwennen met de auto van je dromen. Nadat je een uurtje proef hebt gereden, dept de verkoper de kwijl van het stuur en neemt hij tegenover je plaats aan de onderhandelingstafel. De arme man morst van schrik z’n cappuccino over z’n gladde maatpak. Hij kijkt je aan alsof je hem voor zou hebben gesteld het motorblok van de Q7 te vervangen door dat van die twintig jaar oude roestbak waarin je naar de showroom bent getuft. Hij lacht. Want, het was een grapje zeker? Nee dus. Je was bloedserieus.



Lees meer over "net als jip en janneke bubbelsap schenken op een duur bruiloftsfeest"

Hoe versier ik jou?

Geschreven door Wim Beunderman, geplaatst op donderdag 22 april 2010


5 tips voor verleidende webtekst


Misschien herken je dit? Je stond op het schoolplein te lonken naar dat meisje of die jongen waar je verkikkerd op was en vroeg je af: Hoe versier ik jou? Ik weet niet hoe dat bij jou ging, maar ik ging op m’n gevoel af. Al jaren weten reclamemakers dat wij ons vooral laten leiden door ons gevoel en niet zozeer door feiten. Net als de lezer van jouw webtekst. Je krijgt nu 5 versiertips voor verleidende webtekst.


Lees meer over "Hoe versier ik jou?"

Ons telefoonnummer staat op het achterwerk

Geschreven door Wim Beunderman, geplaatst op maandag 1 februari 2010



Misschien ken je de film Dumb dumber waarin twee mannen elkaar weten te overtreffen met domme streken? Wat domheid betreft, overtreft de titel hen beiden. Het Engelse woord ‘dumb’ lijkt op het Nederlandse woord ‘dom’ maar betekent ‘stom’, wat betekent: niet in staat zijn te spreken. Iets waar de hoofdrolspelers in deze film geen last van hebben.


Lees meer over "Ons telefoonnummer staat op het achterwerk"

ontvangen

Geschreven door Wim Beunderman, geplaatst op donderdag 7 januari 2010

Ontvangen

Ontvangen is: inleven, luisteren, kijken en de dingen zien zoals ze werkelijk zijn. Ontvangen vereist openheid en kwetsbaarheid, onschuld en overgave, acceptatie en dankbaarheid. Ontvangen, doe je door er te zijn en vanuit je hart. Zoals een kind onbevangen al het nieuwe ontvangt, zoals een moeder vol vertrouwen een nieuw leven ontvangt. Je hoeft maar je ogen te openen en er ontvankelijk voor te zijn.


Dit jaar wens ik je ontvankelijkheid voor elke kans die zich aandient.


Wim Beunderman

Tekstschrijver nodig


Lees meer over "ontvangen"
Abonneer op mijn blog
Categorieën